Co jeść aby się dobrze czuć i zdrowo wyglądać?
Posted by

Co jeść aby się dobrze czuć i zdrowo wyglądać?

Lepiej być pięknym, zdrowym i bogatym, niż… brzydkim, chorym i biednym…
Tych pierwszych zawsze zaliczamy do szczęśliwych, którym sprzyja los.

O losie! Czemu więc nie sprzyjasz każdemu? – Bo nie każdy na to zasłużył! – Czyżby? O ile urodę dostajemy w genach, a o bogactwie czasem możemy tylko pomarzyć, to na stan swojego zdrowia i samopoczucia mamy znacznie większy wpływ niż sobie wmawiamy.

Fragment wywiadu z Panią Renatą Jurgiel, doktorem nauk medycznych, specjalistą II stopnia w zakresie chorób wewnętrznych, pasjonatką wellness – zdrowego stylu życia, dla „Magazynu Kingi Pienińskiej”

Redakcja: Pani doktor, co jeść, aby się dobrze czuć i zdrowo wyglądać?

Dr RJ: Odpowiedź jest prosta. Aby czuć się dobrze trzeba jeść zdrowo, a aby zdrowo i młodo wyglądać również trzeba jeść zdrowo. A zdrowo, oznacza zaspokajać wszystkie potrzeby ciała. Proszę tylko nie mylić zachcianek czy kaprysów podniebienia z potrzebami pokarmowymi naszego organizmu.

Redakcja: A czy nie wystarczyłoby wybrać jednej z dostępnych, znanych, a nawet modnych diet, które podają gotowe, proste przepisy, co, o jakich porach i ile zjadać, aby osiągnąć efekt spadku wagi ciała, a w konsekwencji i poprawy samopoczucia?

Dr RJ: Efekt spadku wagi ciała nie musi iść w parze z poprawą samopoczucia i wyglądu, choć możemy być na początku bardziej zadowolone ze swojej smuklejszej figury. Najczęściej super diety ograniczają kaloryczność posiłków przez zmniejszenie porcji, a zatem zmniejszają ich wartości odżywcze, a to na ogół prowadzi do pogorszenia stanu zdrowia i wyglądu skóry, ale to widzimy później niż ubywające kilogramy i centymetry.

Redakcja: Zwolennicy modnych diet zapewniają na forach Internetowych, że szybko i skutecznie uzyskali oczekiwane efekty? Czyżby były to tylko krótkowzroczne interpretacje, nie mające przełożenia na faktyczną poprawę stanu zdrowia i figury?

Dr RJ: Jeżeli oczekiwanym efektem jest spadek wagi, wszystko jedno czy kosztem tkanki tłuszczowej czy, co częściej obserwuję kosztem mięśni, z gorszym stanem zdrowia i pomarszczoną skórą, to rzeczywiście ten efekt można uzyskać. Dodatkowo przy dietach niskokalorycznych dostajemy w pakiecie obowiązkowy efekt jo-jo. Drugą modną obecnie grupę diet-cud stanowią monodiety – jemy tylko białko lub tylko tłuszcze. Wtedy mamy do czynienia z dużymi zaburzeniami metabolicznymi prowadzącymi niejednokrotnie do poważnych uszkodzeń narządów wewnętrznych np. nerek czy jelit. Ludzki organizm ma zapisane w genach swoje podstawowe potrzeby odżywcze. Długotrwałe ignorowanie tych potrzeb musi doprowadzić do choroby.

Redakcja: Czy wystarczy pamiętać i stosować ogólne zasady zdrowego odżywiania?

Dr RJ: Na ogół wystarcza jadać zgodnie z najnowszą piramidą zdrowego odżywiania, pamiętać o kontroli wielkości porcji, czyli kaloryczności posiłków. Oczywiście osoby chore np. na cukrzycę czy niedoczynność tarczycy wymagają pomocy fachowca. Ale generalnie, wszystkich obowiązuje jedna zdrowa dieta zgodna z naszymi genami dodatkowo, a w obecnych czasach powiedziałabym koniecznie, uzupełniana suplementami.

Redakcja: Co to znaczy jedna dieta?

Dr RJ: Wszyscy potrzebujemy zdrowego białka, dobrych czyli złożonych, głównie warzywnych, węglowodanów, zdrowych tłuszczów roślinnych, dużo błonnika i dobrej wody. Ponadto odpowiedniej ilości i jakości witamin i mikroelementów, które zagwarantują prawidłowe tempo i kierunek przemianmetabolicznych. Pamiętamy o pięciu posiłkach dziennie. Stosując taką dietę będziemy zdrowe, pięknie wyglądać i wolniej się starzeć.

Redakcja: Współczesny człowiek zapomniał, że jedzenie jest funkcją życia, wymagającą skupienia i analizy.

Dr RJ: Bardzo często słyszę od kobiet, że nie mają czasu na zakupy i przygotowanie posiłków, to gdzie jeszcze znaleźć czas na skupienie się i analizę. Mamy wciąż geny jaskiniowca, a odżywiamy się „fast-foodami” lub przetworzonymi produktami z supermarketu – stąd tyle chorób cywilizacyjnych (dieto zależnych) i problemów z otyłością od najmłodszych lat. Dlatego do codziennej diety należy włączać jak najmniej przetworzone produkty. Nie unikać kasz, pieczywa, makaronów, ale wybierać te z pełnego przemiału. Zawierają znacznie więcej wartości odżywczych, a przy tym są bardziej sycące.

Redakcja: Jak bardzo zmieniła się wartość odżywcza dzisiejszej żywności w stosunku do tej, jaką spożywały nasze prababki?

Dr RJ: Nie potrzebujemy cofać się do czasów naszych babek. Badano zawartość witamin i mikroelementów w wybranych warzywach i owocach w odstępie 17 lat i wyniki były przerażające. Ubytek substancji czynnych wynosił od 25-do 95%. Moje małe dzieci jadały zupełnie inne warzywa i owoce niż jedzą teraz jako młodzi dorośli. Zmiana sposobu upraw i hodowli doprowadziła do znacznej chemizacji produktów, a dalsze zubożanie i tak już mało wartościowych składników następuje w cyklu powstawania półproduktów, po które wiele osób tak często sięga.

Redakcja: Czy możemy temu faktowi w jakiś sposób zaradzić?

Dr RJ: Nie ma innej drogi, lepszego sposobu na uzyskanie pięknego wyglądu niż zadbanie o najbardziej podstawowe potrzeby naszego ciała, kreowanie własnego zdrowia poprzez prawidłowe odżywianie, dostarczenie odpowiedniej ilości dobrej jakości wody, wzbogacanie diety suplementami i zdrowy styl życia – odpowiednią ilość snu i ruchu. Szczupła sylwetka będzie tylko miłym „efektem ubocznym” takiej diety. Wtedy każdy z nas będzie czuć się i wyglądać doskonale.

Redakcja: Dziękujemy za rozmowę.

0 0 2615 05 grudnia, 2014 Nasz Temat Grudzień 5, 2014

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook Comments

CHLEB POLSKI

Produkty opatrzone wspólnym logo "CHLEB POLSKI" adresowane są do wszystkich osób, dla których ważny jest zdrowy styl życia. Jako jedni z pierwszych w Polsce zaproponowaliśmy Państwu mieszanki, z których można wypiec swój własny, niepowtarzalny chleb. Ponieważ dołożyliśmy wszelkich starań w doborze składników i receptur, będzie on z pewnością inny, niż ten pochodzący z przemysłowej produkcji.